Högsta förvaltningsdomstolen bryter mot dom mänskliga rättigheterna

Högsta förvaltningsdomstolen bryter mot dom mänskliga rättigheterna

Jag begärde av domstolen att få en kopia på en dom från denna myndighet och förklarade att deras PDF filer inte fungerar att läsa med skärmläsare och att jag behöver få den i ett wordformat så att jag kan läsa dommen utan hjälp av en seende person.

Men döm om min förvåning så svara domstolen att dom inte kan leverera den i ett wordformat utan endast i format som jag som blind inte kan ta del av

Jag förnekas alltså av Högsta förvaltningsdomstolen att fpå ut en offentlig handling i ett för mig läsbart format

Detta är inget annat än en ren diskrimineringa av mig som blind och är även ett brott mot den konvention om mänskliga rättigheter för funktionshindrade som gäller i sverige sedan 2009-01-14



Kommentera

