Assistansbehövande kan tvingas att flytta

Assistansbehövande kan tvingas att flytta

Arbetsmiljöverket säger att det skall vara minst 80 centimeter på varje sida om toalettstolen och 130 centimeter framför för att det skall kunna godkännas som arbetsplats ur arbetsmmiljö synpunkt

Detta betyder attt alla inrättningar där man behöver assistans vid sina toalettbesök skall ha dessa minimåt för att vara godkännda som arbetsplats så alla offentligga ställen skall ha sådana toaletter men hur många sådana finns det runt om i landet

Med detta besluts å kommer man nu att bli tvungen att se till att bygga om alla dessa platser eller helt enkelt stänga av dessa platser intill dess man har löst dessa problem

Alla som bor i bostäder och har personlig assistans vid sina toalettbesök kan med detta kräva bostadsanpassning av sin bostad så att kraven uppfylls fullt ut och om detta inte är möjligt så måste man flytta från sin bostad

Kommunerna kan alltså inte längre säga nej till en anpassning av toalettutrymmet för då måste dom också kunna erbjuda en annan bostad som är anpassad

I slutändan så måste man nu se tilll att samtliga byggnader som byggs också får toaletter som uppfyller dessa minimått för att man skall kunna bo kvar om man får ett funktionshinder eller får vänner på besök som behöver assistans vid sina toalettbesök


2 kommentarer on “Assistansbehövande kan tvingas att flytta”

  1. Berit Nilsson skriver:

    Aha, intressant! Nu först fattar jag varför handikapptoaletterna är obrukbara för vissa av oss som ännu kan gå lite. För mig är det nämligen ett helsike att tvättfatet är en meter bort! Men jag har ju speciella behov. Och jag kanske inte ska vara på en handikapptoa då men det måste jag. Köra in med rullstolen och sen kliva av en stund.

  2. Berit Nilsson skriver:

    Jag fortsätter fundera på detta, så det blir en till kommentar. Mitt badrum är så litet. Finns inte en chans att bygga om. Intressant om kommunen då ändå måste fixa boende. De har ju inga sådana tankar alls nu och jag kan inte själv fixa något.


Kommentera

