Assistansbehövande hur skall våra liv bli i framtiden

Assistansbehövande hur skall våra liv bli i framtiden

Nu pågår det en allt snabbare nedmontering av den personliga assistansen som den var avsedd att vara och allt flera blir av med sin personliga assistans och hänvisas till den kommunala hemtjänsten som var allenarådande innan LSS reformen tillkom.

Då kunde vi ha upp till 90 olika personer i månaden som kom in ivåra hem och hjälpte oss med det vi behövde hjälp med allt från att få på oss kläderna till dess vi skulle gå och lägga oss igen och vi kunde inte själva bestämma när vi skulle gå upp eller gå och lägga oss vi kunde inte heller gå på toaletten när vi själva behövde det utan aman kunde få ha blöjor enbart för att man inte kunde få hjälp till toaletten när behoven uppstod
Vi hade inget självbestämmande alls på den tiden då var det bara att rätta in sig i ledet varken man ville eller inte och nu är vi på väg tillbaka till detta liv med en allt snabbare takt.

Skall vi nu bara sitta med armarna i kors och inte verkligen göra våra röster hörda så att vi får kunna leva ett liv i full samhällsgemenskap precis som dom mänskliga rättigheterna för funktionshindrade föreskriver men som våra olika Tjänstemän inom den offentliga förvaltningen fullständigt struntar i att följa

Även våra politiker står bakom och klappar sina händer och tycker att det är helt rätt att begränsa vår rätt till ett liv precis som den övriga befolkningen har rätt till

Res er nu upp som en man och gå ut på gator och torg och skrik högt att nu får det vara nog för viär också helt vanliga människor som har sanna rätt till ett värdigt liv i full samhäsgemeskap


10 kommentarer on “Assistansbehövande hur skall våra liv bli i framtiden”

  1. ewa skriver:

    BRA! Det är hög tid för gemensam aktion!! Jag gör vad JAG kan, mailat ledamöterna i Socialutskottet för 1 månad sedan (hittills utan svar!), mailat UG (uppdrag granskning) 15 ggr med nya horribla historier (inget napp där heller) mailat FUB,Autism& Aspbergerförbundet, RBU, IfA, Intra och Attention angående GEMENSAM AKTION! (inte ett svar från en enda!)
    MEN jag är en envis typ, så jag fortsätter, och fortsätter och fortsätter…….
    Tips på hur VI går vidare TACK!

    Ha Ha, precis när jag sitter här och skriver dimper ett mail ner, se nedan:

    Hej Ewa!
    Socialutskottets kansli har tagit emot dina skrivelser med bilagor som inkom med e-post till riksdagen den 15 oktober 2012 och den 22 oktober 2012. Dina skrivelser med synpunkter på Försäkringskassans tolkning av LSS-lagen anmäldes vid utskottets sammanträden den 18 och 23 oktober 2012.

    En person som inte är ledamot av riksdagen kan inte väcka ärenden i riksdagen. Det innebär att dina skrivelser inte kan bli föremål för sakbehandling i utskottet. Utskottets ledamöter har dock fått information om dina skrivelser.

    Med vänlig hälsning
    ——————————————————–
    Mattias Andersson
    Utskottsassistent
    Sveriges riksdag
    Socialutskottets kansli
    Tfn. 08-786 42 15

    • svenaivert skriver:

      Tack för att du reagerar det är verkligen kul att få se en reaktion på det man gör
      kul att du i alla fall fick ett svar
      Jag personligen skriver direkt till ledamöterna och det händer att dom hör av sig och dom hat tagit upp en del saker jag har påvisat också så fortsätt fast skriv direkt till ledamöterna i socialutskottet eller samtliga riksdagsledamöter vilket jagäven gör
      Hur man skall få rörelsen att agera har jag inte lyckats att lösa ännu efter över 30 års arbete med handikapprågorna så det är inte lätt att komma den vägen heller men kommer jag på något så kommer jag att skriva om det och du får gärna komma med förslag också

      • ewa skriver:

        Japp, som du ser i kommande inlägg, så var det adresserat till var och en personligen. MEN eftersom jag inte ville sitta och fylla i ALLA mailadresser, bad jag registratorn vidarebefordra mitt brev. Men det var väl så otydligt så ingen av de 47, (eller registratorn) fattade att det var en fråga ställd, som förväntade sig ett svar?!

  2. ewa skriver:

    Nu blev jag förbannad (igen!) och skrev några rader till UG.

    Till UG- Upp till bevis att ni står på de ”svagas” sida!

    Läs nedanstående inlägg! (kopia på ovanstående inlägg)
    De svaga rör sig ju dock ”bara och några få stackare” d.v.s ca 20.000
    assistansanvändare, så det är väl inte så mycket att uppröras över, och
    göra reportage om eller?

    // ewa

  3. ewa skriver:

    Jaha ja, då drog man på sig lite mer arbete😉

    Svar från Registratorn;
    Jag får be dig att ta kontakt med de 47 ledamöterna via deras e-postadresser som finns på riksdagens hemsida.

    http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Socialutskottet/Ledamoter/

    Med vänlig hälsning
    ——————————————————–
    Mattias Andersson
    Utskottsassistent
    Sveriges riksdag
    Socialutskottets kansli
    Tfn. 08-786 42 15

    och mitt svar till honom blev;

    OK, då får det bli så.
    Inför mitt tidigare brev, så pratade jag med en kvinna hos er på växeln.
    Hon sa att det gick ”mycket bra” att skicka ett (1) brev till registrator för vidarebefordran?

    Men jag har inte så mycket annat för mig, så visst kan jag fylla i alla 47, en för en.
    Tyckte bara att en ”mail-lista” som ni förmodligen har, skulle varit smidigare😉

    Ha en bra dag// ewa

    • svenaivert skriver:

      Dom är inte 47 i socialutskottet och det är bara socialutskottet som handhar dessa frågor och inte hela socialförsäkringsutskottet

      • ewa skriver:

        Jag fick det till 17 ordinarie och 28 suppleanter? Det är dem jag hittade på Sveriges riksdags hemsida?

      • svenaivert skriver:

        Här har du socialutskottet men byt ut Kennet Johanssomn förra ordföranden så har du all


Kommentera

