Upplands-Bro kommun bryter mot LSS och konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade

Upplands-Bro kommun bryter mot LSS och konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade

Jag har i dag fått ett avslag fråkommunens socialförvaltning där jag förnekas min rätt till personlig assistans trots en dom från förvaltningsrätten i september som slår fast att jag tillhör den personkrets som ger mig rätt till insataser via LSS

Även konventionen om mänskliga rättigheter artikel 19 slår fast att vi har rätten till personlig assistans och kommunfullmäktige har beslutat att konventionen ggäller även i Upplands-Bro men ändå så anser socialförvaltningen att jag inte har rätt till personlig assistans trots att jag är både blind och rullstolsbburen och inte varken kan eller får förflytta mig självständigt med permobilen

Vidare anser socialförvaltningen att jag inte skall få lämna min bostad mera än 3 timmar i veckan trots att det i artikel 20 slås fast att vi har rätt till den hjälp och stöd som vi anser oss vara i behov av

Kommunens beslut innebär att jag inte har rätt till mina demokratiska rättigheter som slås fast i sveriges grundlag

K



Kommentera

