Att kunna förflytta sig är en av grundförutsättningarna för livet

Att kumma förflytta sig är en av grundförutsättningarna för livet men det anser inte försäkringskassan och förvaltningsrätten samt kammarätten och högsta förvaltningsdomstolen vilket är ett mycket märkligt ställningstagande

För faktum är ju om man inte kan förflytta sig såkan man inte heller få alla behov en människa har för attt kunna överleva tillgodoseda

Jag ansökte om personlig assistans hos försäkringskassan då jag är både blind och rullstolsburen och inte kan komma någonstans utan assistans av andra personer

Sverige har ratificerat FN konventionen om mänskliga rättigheter för funktionshindrade personer och den gäller i sverige sedan 2009-01-14 och i denna konventions artikel 4 slås det fast att sverige förbinder sig att förändra samtliga lagar och föreskrifter som förhindra oss funktionshindrade från det fulla deltagande i samhället

Vi har alltså rätt att få vara fullvärdiga medborgare och få leva ett fullvärdigt liv utifrån våra egna förutsättningar enligt denna konvention

I konventionens artikel 19 slås det fast att personlig assistans är en mänsklig rättighet nen det struntar försäkringskassan och rättsväsendet fullständigt i

Jag överklagade försäkringskassans beslut att inte ge mig rätt till personlig assistans till förvaltningsdomstolen som helt gick på försäkringskassans linje och inte ens tog hänsyn till inlämnade intyg på mina olika hjälpbehov där även detta med att jag inte kan förflytta mig själv utan hjälp av andra personer fanns med

I ooch ned att förvatningsdomstolen inte tog hänsyn till samtliga omständigheter så överklagade jag till kammarätten men dom länade inte ens prövningstillstånd och då gick överklagan till högsta förvaltningsdomstolen som inte heller dom lämnar prövningstillstånd

Detta har fått den följdenatt jag som både blind och rullstolsbureen inte ens har rätt att komma till toaletten eller matbordet vilkeyt är en förutsättning för att kunna leva

Jag förvägras samtidigt från att utnyttja mina demokratiska rättigheter och kan inte heller komma ut på olika kulturella arrangemang eller träffa vänner och allt annat som hör livet till och detta trots att jag har rätt till ett fullvärdigt liv i full samhällsgemenskap enlig både konventionen och sveriges grundlag



Kommentera

